Op 1 augustus heeft Bob Beentjes, directeur van Beentjes Transport BV, opnieuw een overeenkomst getekend met Erik Boots, die opnieuw een jaar op zal treden als hun extern veiligheidsadviseur voor het vervoer van gevaarlijke stoffen (ADR). Volle tevredenheid over de dienstverlening van Boots als veiligheidsadviseur in de afgelopen jaren zorgt voor een goede relatie tussen deze twee bedrijven.

Beentjes Transport, met vestigingen in Heerhugowaard en Haarlem, verzorgt fijnmazige distributie van pakketten en pallets in de regio Noord-Holland. Hier zit ook regelmatig een zending ADR bij. Beentjes: ‘In ons plansysteem kunnen wij al zien of de dagroute van een chauffeur onder de 1000 punten blijft of niet. Onze chauffeurs hebben het bewustwordingscertificaat, en een aantal chauffeurs heeft ook het ADR-diploma. Bij een controle door de ILT, zo’n drie jaar geleden, kwam toch aan het licht dat wij bij een ADR-transport wat steken lieten vallen.’

Beentjes Transport heeft altijd voldaan aan de eis om een veiligheidsadviseur te hebben doordat een planner in het bezit was van dit diploma. Zijn vertrek was reden voor Beentjes om een nieuwe veiligheidsadviseur te zoeken en zij vonden die dicht bij huis, in het Noord-Hollandse De Rijp. Samen met Erik Boots pakten zij de verbeterpunten aan, zodat nu regelmatig de uitrusting wordt gecontroleerd en de chauffeurs weten wanneer ze in moeten grijpen. Boots: ‘Bijvoorbeeld als meegekregen informatie niet overeen komt met wat ze op de lading zien.’

Binnen het netwerk Teamtrans, waarin Beentjes samen met 10 andere vervoerders actief is en 24-uurs distributie van pakketten en pallets in Nederland en België voor zijn klanten kan verzorgen, is het aanstellen van een veiligheidsadviseur zelfs verplicht. Beentjes: ‘Een goede zaak. Wij vervoeren elkaars ADR zendingen en één van de partners in Sassenheim heeft zelfs een ADR-opslag. Dan moet je van elkaar zeker weten dat je voldoet aan dezelfde eisen.’

Binnen dit netwerk wordt de zendingsinformatie inclusief de ADR-gegevens digitaal uitgewisseld. Zo is ’s nachts al een planning te maken welke auto de volgende dag met gevaarlijke stoffen zal gaan rijden. Meerdere planners kunnen daarbij met EBTL contact opnemen voor extra informatie. Boots: ‘De praktijk leert dat ruim 99% van de zendingen probleemloos verloopt. Soms is er wat extra informatie nodig. De planners weten dat ze me mogen bellen. Dat gaat al jaren prima!’

Terug naar overzicht