De laatste tijd heb ik als veiligheidsadviseur en nascholingsdocent meer te maken gekregen met het vervoer van diesel door niet-ADR voertuigen. Reden om hierover de exacte wetgeving nog eens door te nemen. Navraag bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) leerde dat onderweg de voertuigen kunnen worden gecontroleerd en daarbij ook op deze vrij onbekende wetteksten wordt gecontroleerd en gewaarschuwd/beboet.

 

Diesel is een gevaarlijke stof volgens de wetgeving Vervoer Gevaarlijke Stoffen (ADR). Vervoer ervan is dus aan regels gebonden. Voor sommige soorten dieselvervoer kan een vrijstelling van kracht zijn. Hiervoor zijn slechts drie mogelijkheden:

-       Vaste tankinhoud van voertuigen op de openbare weg, max. 1500 liter.

-       Vervoer in machines

-       Vervoer in verpakkingen (vaak IBC’s/tanks)

 

Vervoer van diesel in machines

Alle machines en gereedschappen die meer dan 60 liter diesel tankinhoud hebben en vervoerd worden als lading, bijvoorbeeld op oprijwagens, zijn verplicht klasse 3 etiketten te voeren. Deze duiden een brandbare vloeistof aan.

Vervoer in verpakkingen:

Dieselvervoer in 1000 liter-verpakkingen (IBC’s) komt, zeker in het grondverzet, vaak voor. Zowel vast op een aanhangwagen, als door middel van losse tankjes die op een klus neergezet worden. Het is belangrijk te weten dat dit vervoer altijd moet voldoen aan de ADR-wetgeving en dat diesel dus niet, zoals vaak gedacht, vrij meegenomen mag worden. Voor het vervoer van deze dieseltankjes is het meevoeren van een vrachtbrief verplicht!

Zonder ADR-diploma, uitrusting en oranje borden is een maximum hoeveelheid van 1000 liter diesel toegestaan. Voor het vervoer van grotere hoeveelheden moet in alle gevallen aan de ADR-wetgeving worden voldaan.

Lees meer over dit onderwerp in deze PDF.

 

 

Terug naar overzicht